Ј-21 "Јастреб"



Нискокрилни ловац-бомбардер и извиђач са увлачивим „трицикл” стајним трапом и једним мотором. После великог успеха школско борбеног авиона Галеба Г-2, током 60-их година је пројектован и уведен у наоружање снажнији и са већом носивости једноседи авион намењен за јуришна и извиђачка дејства, прилагођен партизанској доктрини ратовања, под називом Ј-21 "Јастреб". Први прототип је полетео 1965. године, док је производња у фабрици "Соко" Мостар и увођење у ЈРВ почело крајем 1968. године. Јастреб Ј-21 је био други млазни и први борбени авион који се серијски производио у социјалистичкој Југославији.

Током 70-их година прошлог века Јастребови су у ловачко-бомбардерским и извиђачким ескадрилама постепено заменили дотрајале авионе западног порекла типа Тандерџет, РТ-33 и ТВ-2. Могли су да полете са уређених травнатих писта, док је слабост била релативно мала носивост и ударна моћ. Авион је опремљен са стрељачким наоружањем у трупу и невођеним бомбама и ракетама на подкрилним носачима. Био је оспособљен да дејствује и на лаке летелице као што су хеликоптери и клипни авиони. За скоро једну деценију колико је трајала производња у фабрици "Соко" израђено је преко 200 Јастребова. Прва верзија Јастреб 1, под званичном војном ознаком Ј-21, била је чисто јуришна. За њом се појавио Јастреб 2 (ИЈ-21) који је био извиђач са три аеро-фото камере, и на крају двоседи наставни јуришник НЈ-21. Јастреб је под ознаком Ј-1Л, исто као и Галеб, извожен у Либију и Замбију.

Јастреб се добро показао у експлоатацији јер су пилоти за кратко време оспособљавани за јуришна дејства у свим метео условима, а посебно је развијена тактика дејства са малих висина. Због добрих летних особина авиони типа ИЈ-21 одабрани су 1985. године за прве авионе акробатске групе "Летеће звезде", са којима је овај тим наступао наредних неколико година. Јастребови су током грађанског рата на просторима бивше Југославије коришћени на скоро свим бојиштима.

Јастреб је у јединицама југословенског РВ-а био до 1996. године, када је део флоте предат Музеју ваздухопловства. На почетку 21. века задржани су у оперативној употреби ратних ваздухопловстава Републике Српске и Либије. Јастреб изложен на постаменту испред главног улаза у музејску зграду (ев.бр. 24115, фаб.бр. 017) произведен је 4. јула 1970. године.