Камов Ка-28



Камов Ка-28ПЛ (ХП-46) је противподморнички двомоторни хеликоптер металне конструкције са неувлачивим „трицикл” стајним трапом. Предвиђено је да овај хеликоптер замени свог претходника, тада већ деценију стар Ка-25, које је по изгледу био врло сличан.  Први прототип је полетео 1973. године, а у Совјетску ратну морнарицу је уведен тек у априлу 1981. године.

Након основне верзије Ка-27ПЛ, убрзо се појавила и извозна варијанта под ознаком Ка-28 која је уведена у наоружање десетак земаља, а развијена је и цивилна варијанта Ка-32, која је такође извожена у многе земље и могла је да прими 16 путника. Као и други Камови војни хеликоптери, поседује коаксијалне роторе, уклањајући потребу за репним ротором. Основна верзија Ка-27ПЛ опремљена је бројним уређајима за откривање непријатеља, попут претраживачког радарa смештеног испод носа летелице, МАД (детектор магнетних аномалија), потапајућег сонара и диспанзером акустичних плутача.

Овај хеликоптер је могао на 200 km удаљености од матичног брода да открије противничку подморницу на дубини од 500 m. Oбично je летеo у пару и док једна летелица прати и лоцира непријатељску подморницу, друга је напада торпедима и дубинским противподморничким бомбама.

Југословенско ратно ваздухопловство је увезло два Ка-28 и под нашом ознаком (ХП-46) су се користили од 1987. године до почетка 2000. године у 784. противподморничкој ескадрили "Ајкуле" у Дивуљама код Сплита. За кратак век експлоатације Ка-28 се користио за осматрање бродова, приликом бројних вежби, али и у ратним сукобима на простору бивше Југославије деведесетих година прошлог века. Оба оперативна примерка долетела су у Музеј ваздухопловства 8. фебруара 2000. године.