Шорт С.А.6 Силенд



После Другог светског рата концепт летећих амфибија, који су за полетање и слетање могле да користе и воду и копно, био је веома популаран. Британска фабрика „Шорт” („Short Brothers & Harland Ltd.”) развила је висококрилни авион-амфибију Шорт Силенд, намењену комерцијалном линијском транспорту у приобалном подручју, капацитета од пет до седам путника.

Прототип под ознаком С.А.6 Силенд полетео је 22. јануара 1948. године, а следеће године је на тржиште малих превозника избацила овај модел. Укупно је произведено 25 авиона у две варијанте и извежени су у осам земаља, међу којима је и Југославија. Највећи корисник је била Индијска ратна морнарица, која је од 1953. године имала 10 летилица, а користио се и у многим деловима света, попут Борнеа, Венецуеле, Норвешке и Саудијске Арабије.

Почетком педесетих Југославија је ушла у Програм помоћи западних земаља, у оквиру кога су 1951. године за потребе Ратног ваздухопловства набављене две амфибије. Југословенски Силенди су долетели у земљу са привременим цивилним регистрацијама. Након испитивања уврштени су у помоћни одред хидроавиона (122. ХО) намењен за сарадњу са Ратном морнарицом. Радни век провели су обављајући задатке лаког транспорта дуж јадранске обале, повезујући обалу са центрима у унутрашњости. И поред слабости у погледу снаге мотора, у експолоатацији су се показали поуздани и лаки за летење. Коришћени су до краја 1962. године.

Изложени примерак (ев.бр. 0662, ф.бр. SH.1567) из збирке Музеја ваздухопловства последњи лет обавио је 18. децембра 1962. године и спада међу ретке сачуване примерке Шорт Силенда у свету.