Иљушин Ил-14П



Ил-14 je нискокрилни двомоторни путнички авион за средње линије. У конструкторском бироу Иљушина, још током Другог светског рата, почели су нацрти нове транспортне летилице, која ће заменити Ли-2 и амерички ДЦ-3. Летилица названа Ил-12, је први пут полетила у августу 1945. године и непосредно после тога је почела да се користи у Аерофлоту. Прва међународна рута на којој је летео овај авион је била Москва-Софија. Међутим, због уочених недостатака, као што су слабији мотори и због честих авионских несрећа, Иљушин је наставио развој Ил-12 тако што је уградио на већ постојећи труп, већа крила и шири репни део.

Прототип новог и економичнијег авиона (могао је да прими 32 путника) први пут је полетео 1950. године. Осим у Совјетском Савезу, производио се по лиценци и у Чехословачкој и Источној Немачкој. У периоду 1953-1959. године произведено је око 1.350 примерака који су коришћени у цивилне и војне сврхе у скоро 30 земаља, међу којима је и Југославија. Дуги низ година су представљали окосницу кратко и средње линијског ваздушног саобраћаја. Након повлачења из путничког саобраћаја већина ових авиона је претворена у карго верзије за превоз терета. Коришћен за саобраћај у поларним крајевима јер је имао добре особине у зимским условима.

Током 1957. године шест Ил-14 (капацитета 24 путника по авиону) уврштено је у флоту ЈАТ-а. Због неекономичности су коришћени релативно кратко, до 1963. године, када је почела да стиже флота Каравела, а Ил-14 је уступљен транспортној јединици Југословенског ратног ваздухопловства. Паралелно са Ил-14, ЈАТ је користио амерички Конвер CV-340 (са 44 седишта) који је био економичнији и одликовао се већом носивошћу,  удобношћу путовања и већим долетом.

Изложени авион (ф.бр. 6341306) је био први Ил-14 у Југославији, салонска верзија са десет ВИП седишта, коју је совјетски лидер Никита Хрушчов поклонио Јосипу Брозу Титу 1956. године, после нормализације односа две земље. Тиме је постао при авион чувене Титове "беле флоте" којима је путовао по свету. До пријема у Музеј 4. априла 1973. године, укупно је имао 166 авио-полетања и 113 сати налета.