Фоланд Нат Мк 1



Британски конструктор Едвард Теди Питер на сопствену иницијативу пројектовао је авион под ознаком Фо 141 и симболичним именом „комарац” (ен. Gnat). У испитивањима Нат је постигао боље перформансе и три пута нижу цену од авиона исте намене. Израда Фоланд Ната почела је 1956. године.

Интересовање за Фоланд показале су Индија и Финска. Индија је септембра 1956. године покренула и линценцирану производњу овог авиона и мотора. Лаки ловац добро се показао у два кратка индијско-пакистанска рата током 1965. и 1971. године, када је био много успешнији од пакистанских авиона типа Сејбр.

Југославија је у то време улагала велике напоре да откупи лиценцу за производњу млазног ловачког авиона. Програм производње борбених авиона смањених димензија чинио се сасвим прихватљивим и уклапао се у ратну доктрину и зато је ЈРВ у лето 1958. године купило два Ната. Због уочених недостатака везаних за одржавање и експлоатацију, као и превисоке цене, одустало се од даље набавке. Цео програм трајно је напуштен одлуком о набавци совјетског ловца МиГ-21.

Примерак који се налази у збирци Музеја ваздухопловства расходован је 1962. године, да би 1963. године био предат Музеју.