Соко Г-2 "Галеб"



Седамдесетих и осамдесетих година 20. века југословенска авио-производња бележила је велике успехе. У то време конструисани су најбољи и најпознатији југословенски авиони. Први међу њима је чувени „Галеб” Г-2. Авион је пројекат Ваздухопловно-техничког института, а финално је склапан у фабрици авиона „Соко” у Мостару од 1965. до 1985. године.

Школско-борбени авион „Галеб” Г-2 је први домаћи авион са млазним мотором који се серијски производио у Југославији. Први пробни лет изведен је 3. јула 1961. године, а увођење у оперативну употребу започето је 1965. године. Галеб је био веома толерантан на различите услове експлоатације и оперативне употребе, а користио је и травнату полетно-слетну стазу. Светској јавности први пут је приказан на међународној изложби авиона у Буржеу 1963. године, када је проглашен за један од најбољих авиона у свету те намене (школовање и обука пилота).

Овај ваздухоплов је био значајан извозни производ Југославије, а постао је популаран у аероклубовима и код приватних колекционара. Поред употребе у ратном ваздухопловству, „Галеб” Г-2 је летео и у оквиру акробатске групе „Звезде”.

У збирци Музеја ваздухопловства налази се неколико авиона „Галеб” Г-2. На сталној поставци Музеја изложен је примерак који је поставио рекорде по броју сати налета – 6.000, као и по веку употребе. Активно је коришћен пуних 20 година да би на крају своје каријере долетео до Музеја ваздухопловства.