Јаковљев Јак-3



Развијен је и произвођен под руководством опитног конструкторског бироа ОКБ „Јаковљев” као наследник авиона Јак-1. Захваљујући изузетним карактеристикама совјетски ловац је имао краћи заокрет и лако је могао из бежања од непријатеља да пређе у позицију за напад иза непријатељског ваздухоплова. Ове могућности совјетски пилоти вешто су користили и успели су да остваре превласт против немачких ловачких авиона Месершмит и Фоке-Вулф. Сматра се једним од најбољих ловачких авиона Другог светског рата.

У југословенском ваздухопловству први авиони Јак-3 појавили су се крајем 1944. и коришћени су на Сремском фронту До краја 1945. добијено је још 66 авиона овог типа и углавном су коришћени у 11. ловачкој дивизији, 116. ваздухопловном, као и 94. и 254. ловачком пуку. По завршетку рата између југословенских снага и ваздухоплова западних савезника дошло је до неколико пограничних инцидената у којима су учествовали ови авиони. Југословенски ловци Јак-3 оборили су 9. августа 1946. године амерички Ц-47, који је без дозволе ушао у југословенски ваздушни простор. Још један амерички Ц-47 оборен је 19. августа, а 5. октобра код Прокупља југословенски ловац пресрео је енглески Ц-47 и присилио га да слети на аеродром у Нишу.

Музејски примерак произведен je 1945. године и представља један од малобројно сачуваних аутентичних авиона Јак-3 у свету.