Иљушин Ил-2



Ил-2 резултат је рада совјетских инжењера на развоју оклопљеног јуришног авиона. Идеја за конструисање овакве летелице јавила се почетком тридесетих година 20. века. Први лет обављен је у октобру 1939. године.

У току Другог светског рата овај јуришни бомбардер показао се веома поузданим. Захваљујући оклопу (дебљине 5-12 mm) витални делови авиона су били заштићени од дејства противничке ПВО. Aвион је показао и способност неометаног дејства и у случају вишеструких погодака. Колико је био ефикасан најбоље сведоче називи које су авиону приписали немачки војници – „црна смрт” и „убица тенкова”. На југословенском ратишту Ил-2 појавио се 1944. године, да би од почетка 1945. године овим бомбардерима почели да управљају југословенски пилоти. У Југословенском ратном ваздухопловству коришћено је 267 авиона Ил-2, који су у саставу југословенских снага остали до 1956. године.

Примерак Ил-2 који се налази у музејској збирци добијен је од Бугарске по завршетку Другог светског рата, а музеју је додељен 1961. године.